آرشیو

کنفرانس منطقه ای در هامبورگ، یک کارگاه آینده نگرانه

By 28. سپتامبر 2018می 13th, 2021No Comments

جامعه ایرانیان در آلمان روز 15 سپتامبر 2018 نخستین کنفرانس منطقه ای خود را در شهر هامبورگ برگزار کرد. در این کنفرانس رییس هیات مدیره جامعه، مدیران اجرایی جامعه و نمایندگان شمار زیادی از انجمن ها و سازمان های ایرانی تبار شرکت داشتند.

کارگاهی برای آینده نگری: شناخت ایده ها، فرصت ها و نیازها

کنفرانس توسط آقای احسان جعفری، رییس هیات مدیره جامعه ایرانیان در آلمان گشایش یافت. او شمه ای از تاریخ و هدف های جامعه را بیان کرد. جامعه ایرانیان در آلمان که خود را بمثابه نهادی مدافع منافع ایرانیان در سراسر آلمان می داند، در پایان سال 2017 از کمک های ساختاری وزارت کشور آلمان و اداره فدرال در امور مهاجرت و پناهجویی که به سازمان های مهاجرین تعلق می گیرد، برخوردار شده است.

ازینرو، حرفه ای شدن، دوامدار شدن و گسترش ساختارهای جامعه در سطح کل آلمان در دستور کار جامعه ایرانیان در آلمان قرار گرفته است. جامعه ایرانیان بعنوان انجمنی آلمانی-ایرانی که مستقیمن در پایتخت آلمان مستقر است، می کوشد با شرکت فعال در نهادهای گوناگون، بصورتی گسترده تر و جدی تر در سطح کل آلمان منافع ایرانیان مقیم آلمان را مطرح کرده و امر آنان را پیش ببرد.

در ادامه کنفرانس، آقای دیرک تروندله، مدیر اجرایی جامعه ایرانیان در آلمان، فعالیت های جاری و برنامه های آینده جامعه را برای حاضرین معرفی و امکانات مشخصی که جامعه می تواند در اختیار دیگر نهادهای ایرانی تبار بگذارد، تشریح کرد.

در این جلسه، آقای دانیال ایلخانی پور، نماینده ایرانی تبار مجلس هامبورگ از حزب سوسیال دمکرات، نیز شرکت داشت. او در سخنرانی خود با ابراز نگرانی از تقویت حزب «آ اف د» و رشد بیانات عوام پسندانه راست افراطی، تاکید کرد: «سیاست همگرایی از همه عرصه های زندگی اجتماعی عبور می کند و نمی توان به آن بعنوان یک موضوعی جدای از موضوعات دیگر نگریست». به گفته آقای ایلخانی پور 35,4 درصد شهروندان هامبورگ در حال حاضر مهاجرتبارند و این رقم در میان دانش آموزان حتی به 50 درصد می رسد. ایرانیان و ایرانی تباران با جمعیتی بالغ بر 22 هزار نفر مقام چهارم را در میان اقلیت های جمعیتی دارند و پس از لندن، بیشترین تعداد ایرانیان و ایرانی تباران در اروپا ساکن هامبورگ اند. ازینرو به درستی نخستین کنفرانس منطقه ای جامعه ایرانیان در آلمان در شهر هامبورگ برگزار شده است.

هدف این کنفرانس منطقه ای عبارت از آن بود که در چارچوب یک کارگاه آینده نگرانه، امکانات همکاری و چالش های موجود بر سر راه ایجاد شبکه ای از انجمن های ایرانی تبار در سطح منطقه ای و ملی در آلمان، بررسی شود و فرصت های مناسب برای همکاری، بویژه از زاویه پشتیبانی از پناهجویان شناسایی شوند. حاضران در کنفرانس بگونه ای فعال در بحث های شناسایی نیازها بویژه در چارچوب کمک به پناهجویان شرکت داشتند. در جریان این بحث ها منافع مشترک بسیاری برای شرکت کنندگان آشکار شده و درباره برخی ایده ها برای همکاری و یا پروژه های مشترک گفتگو شد.

جامعه ایرانیان در آلمان روز 13 اکتبر امسال در راتینگن، نخستین کنفرانس منطقه ای غرب آلمان و به احتمال زیاد روز 8 دسامبر در برلین نخستین کنفرانس منطقه ای شرق آلمان را برگزار خواهد کرد.اگر شما بعنوان نماینده یک انجمن یا سازمان علاقمند به این برنامه ها هستید، می توانید از راه نشانی ایمیل زیر با ما تماس بگیرید:

info@iranischegemeinde.de