آرشیو

مشارکت سازمان های مهاجران در گفتمان

By 10. جولای 2018می 13th, 2021No Comments

عنوان موضعگیری کنفرانس سازمان های مهاجران درباره دهمین نشست عالی ملی در رابطه با انتگراسیون که در روز 13 ژوئن 2018 برگزار شد عبارت بود از «تقویت دمکراسی با هم، تجربه دمکراسی با هم».

در حال حاضر در آلمان 16 هزار سازمان مختلف مهاجران وجود دارد. بسیاری از آنان دهه های طولانی نقش مهمی در سازگارسازی (انتگراسیون) اجتماعی و ایجاد یک جامعه مهاجرپذیر داشته – در بسیاری از موارد به صورت کارهای داوطلبانه.

integrationsgipfel 2018

به گفته خانم مارتا نوف، سخنگوی شورای اجتماعی لهستانیان «از هر چهار نفر در آلمان، یک نفر ریشه مهاجرتی دارد اما بحث های مربوط به پناهندگی و مهاجرپذیری بدون حضور نمایندگان مشمولین صورت می گیرد». یعنی بیش از 25 درصد جمعیت آلمان امروزه دارای پیشینه مهاجرتی است. اما نمایندگان این بخش از جمعیت در همه عرصه های اجتماعی حضوری کم رنگ دارند و در رابطه با مسایلی که مستقیمن به آنها ربط دارد، به اندازه کافی مشارکت داده نمی شوند.

اکنون وقت آن رسیده که این وضعیت تغییر داده شود، چرا که نهادهای مهاجران می خواهند نقش موثرتری در گفتمان عمومی بازی کرده و فعالانه در این گفتمان شرکت کنند. در همین رابطه باید منافع مشترک در سرلوحه کارها قرار گیرد. به همین منظور کنفرانس کشوری نهادهای مهاجران «ب ک ام اُ» سازمان داده شده است که در روزهای 4 و 5 ژوئن 2018 در Sharehaus Refugio در برلین، برای دومین بار برپا شد که هدف آن، در کنار مبادله تجربه بین سازمان های مهاجران، عبارت بود از تصویب مقررات کاری. بیش از 60 سازمان، اتحادیه سراسری، موسسه و نمایندگان بلندپایه سیاسی در این نشست حضور داشتند از آن جمله خانم وزیر دکتر فرانسیسکا گیفی، خانم وزیر آنه ته ویده مان- مائوتس -مسئول دولت آلمان در امور مهاجران، پناهجویان و انتگراسیون-، آقای دکتر مارکوس کربر، دبیر دائمی وزارت کشور آلمان و خانم یولیانه زایفرت دبیر دائمی وزارت خانواده، بازنشستگان، بانوان و جوانان.

در برنامه ریزی این نشست جامعه ترکان آلمان، شورای مرکزی جامعه آفریقاییان در آلمان و جامعه ایرانیان در آلمان، که جزو نهادهایی است که از نوامبر 2017 از کمک های ساختاری اداره فدرال در امور پناهندگی و مهاجرت برخوردار شده، شرکت داشتند. رییس هیات مدیره جامعه ایرانیان در آلمان، آقای احسان جعفری، که در تدارک و برنامه ریزی این کنفرانس نقش موثری داشته، همراه با خانم دکتر ناتالیا روسلر از شبکه کشوری والدین متعلق به نهادهای مهاجران در زمینه آموزش و مشارکت به صورت فشرده و مختصر فلسفه وجودی «ب ک ام اُ» را چنین شرح داد: تا تاسیس «ب ک ام اُ» هیچ شبکه نهادینه و سازمان یافته ای از سازمان های مهاجران در سطح کشوری آلمان وجود نداشته است. چرا که این سازمان ها تا به حال تنها برپایه دعوت مسئولین امور انتگراسیون، وزیران و یا صدراعظم دور هم جمع شده و دستور کارشان نیز همواره از سوی دیگران تعیین می شده است. مایه خشنودی فراوان است که اکنون سازمان دهندگان «ب ک ام اُ» برای دومین بار موفق شده اند که بعنوان دعوت کننده عمل کرده و خودشان موضوع های مهمی را در دستور کار کنفرانس بگذارند. «ب ک ام اُ» قرار است بعنوان ائتلافی نوین در جامعه مدنی و پلی ارتباطی بین سازمان های مهاجران، بین افرادی که پیشینه مهاجرتی دارند با جامعه اکثریت (یعنی جامعه آلمان) عمل کنند. همچنین قرار است که شورای مشارکت جامعه مهاجرپذیر، همسان شورای امور اخلاقیات آلمان، که نقش مشورتی در سیاست آلمان دارد، ایجاد شود.